23 januari - godkant visum och back to broccoli.

Till alla er oroliga sjalar dar ute: ni kan vara lugna.
Tack vare att The Summit ar Queenslands hogsta punkt drabbades det inte sa mycket av oversvamningarna som vantat, och allt som hande var i princip att vi var utan jobb i nagra dagar och fick mindre urval pa Woolworths i Stanthorpe nar vi handlade mat.
Nu ar solen tillbaka igen sedan over en vecka, och det ser ut som den riktiga australiensiska sommaren visar sig. Istallet for att frysa i kallt regn har vi nu haft 30 grader, stekande sol och bla himmel varenda dag. Nar vi kommit hem fran jobbet om eftermiddagarna har vi legat pa en luftmadrass i tradgarden och atit glass till en brinnande, alltid lika vacker solnedgang. Den stora depressionen vi alla hade veckorna innan jul har nastan forsvunnit; jag kan dock inte saga att jag alskar det har stallet, men det kanns numera okej att vara har. En stor del av det har antagligen att gora med vart nya jobb som apple thinners, vilket visat sig vara mer lonande an vi trott. De forsta dagarna tog vi 40 minuters rast och tjanade anda bara runt $150 per dag, men allt eftersom vi blev snabbare kunde vi ta fler och langre raster och tjanade mer. Forra veckans lonecheck visade $1400 (motsvarande ca 9000 svenska kronor) - inte helt fel med tanke pa att vi tagit over 2 timmars rast per dag och inte stressat ett dugg nar vi jobbat.
Fran och med imorgon maste vi dock ga tillbaka till Taylors broccolifarm for tva veckor eftersom alla appeltrad ar gallrade men inte redo att skordas an. Vi ar val nagorlunda glada over detta; det ar bra for bankkontot men vi ser inte fram emot att aterkomma till helvetet.

Nar det galler mitt visum har jag ansokt och fatt det godkant, vilket innebar att jag far lov att vara kvar tills den 19 januari nasta ar. Sa lange vill vi dock inte stanna. Tina och jag har stora planer som ser ut ungefar sa har:

20 februari lamnar jag The Summit for att aka till Brisbane och mota upp en mamma och en Bengt. Fantastiskt! I drygt tva veckor ska jag vara deras australiensiska guide och forhoppningsvis visa dem mitt alskade Brisbane (om vattnet dar sjunkit vill saga), det vackra surfnastet Byron Bay, avslappnade Noosa och lite annat smatt och gott.
5 mars aker de vuxna hem till Sverige igen och jag moter upp Tina (och forhoppningsvis Holland) i Brisbane. Vi stannar dar en helg och beger oss sedan soderut for en vecka i Byron och en vecka i Sydney.
Darefter tar vi flyget till Nya Zeeland och reser runt - forhoppningsvis i en campervan eller liknande - i 3-4 veckor.
Tillbaka i Australien landar vi i Melbourne dar vi stannar i en vecka och eventuellt besoker Tasmanien. Sedan aker vi langs Great Ocean Road och tar oss pa nagot satt till Perth dar var resa langs vastkusten borjar. Fran Broome flyger vi till Thailand, agnar ett par veckor dar och atervander sedan hem mot Europa. Som det ser ut nu kommer jag alltsa vara hemma i slutet av maj eller borjan av juni - precis lagom till den svenska sommaren!

Kommentarer
Postat av: Bengt

Hej Kajsa! Välkommen hem i juni, då väntar ogräsrensning och andra små trevliga sysslor på farmen.

2011-01-23 @ 10:41:04
Postat av: Mim

FY VAD HÄRLIGT DET LÅTER! Jag blir så avis.

2011-01-23 @ 13:13:42
Postat av: Eva

Det låter härligt, kul att få se New Zealand oxå! Så bra att allt har ordnat sig till det bästa, hoppas att vattnet hinner sjunka undan ordentligt.

Kram,

Eva

2011-01-23 @ 15:05:09
Postat av: Lena

Hej Kajsa!

Vill du ha adressen till Shirley och David i N.Z? Bara om ut i fall att, alltså! De bor i Hamilton på norra ön.

Ha en härlig resa där!

2011-02-06 @ 21:18:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0