22 mars - the cold australian winter

5 dagar i Byron Bay gjorde mig brun som en pepparkaka och avslappnad anda in i sjalen.
En vecka i Sydney har gjort mig vit igen och gett mig riktig kansla av Sverigehost med gratt regn och vind.
Varmen ar over for gott for ett tag; den australiensiska vintern ar har och gor att shorts och kortarmat hamnar underst i vaskan.
Men jag ar glad anda. Pa torsdag bar det av till Nya Zeeland!

6 mars

Tiden gar snabbt nar man har roligt, och de tva veckorna med besok hemifran gick fort som bara den.
Den 21 februari stod jag pa Brisbane Airport och vantade pa mamma och Bengt i evigheter. Men till sist kom de ut iallafall, och oj vad kul det var att se dem. Tre sekunder tog det, sedan kandes det som vi aldrig varit ifran varandra.
Jag tog pa mig rollen som guide och de forsta tva dagarna tillbringade vi i Brisbane under manga existerande vaderlekar; sol och hetta, regn, aska och mulen varme. Vi gick runt i New Farm, Roma Street Parkland, Botanic Gardens, South Bank och saklart i city.
Darefter tog vi Greyhoundbussen till Sydney, en resa pa 15 timmar. Aven dar var vadret varierande men mest var det sol, bla himmel och drygt 30 grader varmt. Vi simmade och stekte pa Bondi beach, promenerade halvvags till Coogee, gick runt i vackra Blue Mountains, tog baten till Manly, tittade pa operahuset och vilade i Royal Botanic Gardens. Bodde gjorde vi i ett trebaddsrum i ett slitet, mogelluktande hostel, som jag forsokte overtyga de gamla om att det inte var det varsta hostel jag bott pa.
Norrut bar det av till Noosa, dar vi bodde betydligt battre pa Flashpackers, ett hostel jag bodde pa forra aret nar det holl pa att byggas. Vadret var stralande och vi kande oss som pa halsolager nar vi gick upp klockan 7, promenerade 8 km lands kusten i Noosa National Park, at salladslunch och sedan la oss pa stranden for att battra pa solbrannan. Men harligt var det och jag tror nog att den svenska vinterblekheten blev lite mindre.
Tillbaka i Brisbane akte vi i osregnet till Lone Pine Koala Sanctuary. Dar tittade vi pa koalornas roliga sovstallningar och halsade pa kangurur. Man kan aven halla och bli fotad med en koala dar, men for $39 dollar? Nja.. Klappa en fick vi gora anda. Efter nagra timmar var vi fardiga och akte in till stan och gick till en chocolate bar, dar vi at en browniesundae och chokladdoppade jordgubbar och drack cappuccino med smalt choklad. Trots Bengts skepsis var faten renslickade efterat. Pa kvallen lagade vi en avskedsmiddag a la Hoor - potatisgratang med lammfarsbiffar och fruktig gronsallad. Det var den basta maltiden jag atit pa jag vet inte hur lange, med restaurangbesoken inraknade. Mobergs mat ar den godaste som finns!
Det har varit tva veckor med mycket restaurangmat, manga koppar cappuccino, en hel del glass och privata sovrum. Rena lyxen for mig!

Vem ar nasta att halsa pa? :)