11 januari - oversvamningar

Jag har bara varit tillbaka en vecka i The Summit och redan har det hant mer an min hjarna klarar av att hantera.

Pa grund av att mitt visum gar ut om drygt en vecka och jag var desperat over att jobba mina sista farmdagar nar vi kom tillbaka till Brisbane, och Taylors inte hade jobb for oss, fick jag och Tina ett nytt jobb pa Rizzatos appelfarm. De tva forsta dagarna packade vi applen, nagot av det trakigaste jag gjort i hela mitt liv. Vi jobbade med ett gang sura medelalders damer som antagligen jobbat dar i hela sina liv, de brydde sig inte ens om att lara sig vara namn utan bara vart packningsnummer och allt de pratade med varandra om var applen och jobbet. Jag och Tina fick inte prata med varandra, och vi fick inte lov att lyssna pa musik, vilket gjorde att tiden gick LANGSAMT. De tva foljande dagarna var battre. Da har vi jobbat utomhus med att tunna ut appeltrad, dvs att plocka av de daliga och for sma applena sa att de andra kan vaxa sig storre. Det ar ett helt okej jobb, inte lika hart och fysiskt jobbigt som Taylors, och vi kan ta raster precis hur ofta och lange vi vill. Baksidan ar att man far betalt per trad man gor, vilket resulterade i att vi pa tva dagar bara tjanade drygt halften av vad vi skulle gjort om vi fick betalt per timme.

De tva senaste dagarna har vi inte jobbat pa grund av allt regn. Utanfor fonstren oser regnet ner, det har bildats en flod runt huset och stamningen pa hostelet ar tryckt och full av desperation och undantryckt panik. Som ni sakert redan vet ar hela Queensland rejalt oversvammat, och varst ar det har i trakterna dar jag befinner mig. I Toowoomba, som ligger drygt en timme harifran, har atta personer konstaterats doda de senaste 24 timmarna. Bilar flyter runt pa vagarna och det pratas om att det kommer bli annu varre. Tydligen har det varit en inlandstsunami, eftersom vattnet kommit fran ingenstans som en jattevag och svept med sig hela samhallet. Vagarna har omkring ar avstangda och det ar tveksamt om det ens gar att ta sig harifran. Igar sa de ocksa pa nyheterna att Stanthorpe kan komma att behova bli evakuerat. Oversvamningarna har nu aven drabbat fororterna till Brisbane och sprider sig norrut.

Vi vet inte vad vi ska gora, eftersom alla ar desperata att fa ihop sina dagar till andraarsvisumet. Jag har mina gjorda - jag behover bara fa pappren signerade vilket jag hoppas farmarna kan skynda sig lite med - men varre ar det for Tina och Stacie som inte har rad att forlora mer an en veckas arbetstid. Vi har kollat runt lite pa andra farmjobb, men problemet ar att det ar oversvamningar i hela ostra halvan av Australien och det regnar i princip overallt utom i Perth. I soder ar det stormar och i vaster ar det skogsbrander; det ar tydligt att jordklotet inte mar bra.
Klart ar att vi antagligen maste lamna The Summit inom en vecka. Vad som hander sedan aterstar att se. Antingen maste jag aka hem pga icke godkand visumansokan; jag kan hamna pa en vingard i Perth eller i Down Under Bar i Brisbane. Eller nagon helt annanstans.

Kommentarer
Postat av: Eva

Jag läste just i Sydsvenskan att området du är i är i princip helt översvämmat. Australien finns kvar även om du inte skulle få dina papper signerade, du skulle också kunna hävda att du inte fått dem signerade pga att QLD är "national disaster area", "area of national emergency" eller vad de nu kallar det, dvs. force majeure (Act of God som det heter i US). Det finns alltså viktigare saker att bry sig om än att signera papper vilket myndigheterna bör förstå. DET VIKTIGASTE är att du är SÄKER - betyder det att du inte får papperna påskrivna så skit i det då! Du kan bara komma tillbaks dit om du är i livet! Om det finns möjlighet att åka därifrån så gör det!

Kram,

Eva

2011-01-12 @ 09:54:47
Postat av: Mim

Hoppas verkligen att allt ordnar sig, fina du!

2011-01-14 @ 18:07:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0